logo tekst vanvulpen

Klaas Hoek, studeerde onder andere orgel. Hij was prijswinnaar van het Internationaal Gaudeamus Concours voor het uitvoeren van Nieuwe Muziek. klaas hoek
Hij heeft zich de laatste jaren in het musiceren vooral toegespitst op het gebruik van het (Duits) harmonium, het orkestraal harmonium. Deze belangstelling komt voort uit de mogelijkheden die het instrument heeft om zeer expressief met klanken om te gaan. In 2014 heeft hij de Schnitger-prijs gekregen wegens zijn verdiensten voor de ontwikkeling van de orgelcultuur.
Momenteel verricht hij doctoraal-onderzoek aan de KU te Leuven naar het orkestraal harmonium en de uitvoeringspraktijk in de Duitse muziek rond 1900.
In zijn composities, veelal improvisatiemodellen, betrekt hij bij voorkeur de omgeving/ het landschap, zoals in : Leginde van 't Ljocht (muziek op tekst van Tjebbe Hettinga, uitgevoerd op 8 buitenlocaties in Friesland in het kader van het Frysk festival 2008); Job voor stem harmonium, carillon, en luidklok (in de tuin van de St. Servaas te Maastricht) t.g.v. de opening van de opening van het Festival Musica Sacra; Noorderbreedte - Oosterlengte voor stem, orgel/harmonium en koperkwartet (voor het themanummer 2011 van het tijdschrift Noorderbreedte); Sirenengesang 1 en 2 voor de opening in 2014 van het festival Utopie Jetzt! te Mülheim a.d. R. Enkele recente cd’s zijn: Winterlud (2008) samen met Greetje Bijma; Komm' und Schau: liederen en dansen van Franz Schubert (2009); O Heilige Nacht: Muziek voor Advent en Kerst (2009); Das Alte Jahr Vergangen Ist (2010), met muziek van J.S. Bach; Noorderbreedte - Oosterlengte (2011), een klankverbeelding van vier locaties in Noord-Nederland voor stem, orgel/harmonium en koperkwartet. Meer informatie op www.windharmonium.nl

Klik hier voor het programma van 1 oktober 2016.

 

 

Ton Koopman werd geboren in Zwolle en studeerde na een gymnasiumopleiding orgel, klavecimbel en muziekwetenschap in Amsterdam. Vanwege zijn opmerkelijke speelvaardigheid op orgel en klavecimbel ontving hij tweemaal de Prix d'Excellence. Al voor de afronding van zijn studies legde Ton Koopman de basis voor een loopbaan als dirigent, in het bijzonder voor het zeventiende en achttiende-eeuws ensemble repertoire. In 1979 richtte hij het Amsterdam Baroque Orchestra op, waaraan in 1992 het Amsterdam Baroque Choir werd toegevoegd.

Als organist heeft Ton Koopman op de belangrijkste historische instrumenten van Europa gespeeld en als klavecinist en dirigent van het ABO&C is hij te gast geweest in nagenoeg alle belangrijke concertzalen en muziekfestivals ter wereld, zoals het Concertgebouw in Amsterdam, het Théatre des Champs-Elysées in Parijs, de Philharmonie in München, de Oper in Frankfurt, het Lincoln Center en Carnegie Hall in New York, en vele andere concertzalen in Wenen, Londen, Berlijn, Brussel, Madrid, Rome, Salzburg, Tokyo en Osaka.ton koopman

Ton Koopman is een veelgevraagde gastdirigent en heeft samengewerkt met vele vooraanstaande orkesten in Europa, de Verenigde Staten en Japan. Hij is 3 jaar als ‘artist in residence’ verbonden geweest aan het Cleveland Orchestra. Momenteel is hij als gastdirigent verbonden aan het San Fransisco Symphony Orchestra.

Ton  Koopman’s  uiteenlopende muzikale activiteiten als solist, begeleider, continuospeler en dirigent zijn door de jaren heen vastgelegd op verschillende platenlabels, zoals Erato, Teldec, Sony, Philips en DGG. In 2003 richtte hij zijn eigen platenlabel op (Antoine Marchand), dat gedistribueerd wordt door Challenge Classics. 

Van 1994 tot 2004 heeft Ton Koopman met het ABO&C gewerkt aan zijn ‘mammoetproject’: het uitvoeren en opnemen van alle overgeleverde cantates van J.S. Bach. Voor dit bijzondere Bachproject werden hem verschillende prijzen toegekend, onder andere de Deutsche Schallplattenpreis ‘Echo Klassik’, de BBC Award 2008 en de Prix Hector Berlioz. In het Bach-herdenkingsjaar 2000 werd hem een eredoctoraat van de Universiteit Utrecht verleend, vanwege zijn uitnemende bijdragen aan het onderzoek naar en de vertolking van het religieuze oeuvre van J.S.Bach.  In 2004 werd aan Ton Koopman, als eerste, de VSCD Klassieke Muziekprijs toegekend. In 2006 ontving hij de Bach-medaille van de stad Leipzig.

Na het opnemen van de Bach cantates met Amsterdam Baroque Orchestra & Choir begon Ton Koopman aan zijn volgende grote project: het uitvoeren en opnemen van het gehele overgeleverde oeuvre van Dieterich Buxtehude, één van de grote voorbeelden van de jonge Johann Sebastian Bach. De opnames zijn afgerond, er zijn 31 cd’s opgenomen. Ton Koopman is voorzitter van het Internationale Buxtehude Gesellschaft. In september 2012 werd hem de Buxtehude-Preis van de stad Lübeck uitgereikt.

Ton Koopman publiceert regelmatig. Hij verzorgde hij een nieuwe uitgave van alle 16 orgelconcerten van Georg Friedrich Händel voor Breitkopf & Härtel, en recentelijk van Händel’s Messiah en Buxtehude’s Das Jüngste Gericht, voor Carus Verlag. Daarnaast speelt lesgeven een belangrijke rol in zijn leven. Hij is professor muziekwetenschap aan de Universiteit Leiden en erelid van de Royal Academy of Music in Londen. Ton Koopman is artistiek directeur van het Franse muziekfestival ‘Itinéraire Baroque’.

 

Concert Programma Ton Koopman zaterdag 18 juni 2016

Dieterich Buxtehude 1637 – 1707
- Preludium in D groot BuxWV 139
- Wie schön leuchtet der Morgenstern in G groot BuxWV 223
- Passacaglia in d klein BuxWV 161
- Ein feste Burg ist unser Gott in C groot BuxWV 184
- Fuga in C groot BuxWV 174

François Couperin 1668 – 1733
- Missa II: Offertoire et Elévation in G groot

Carl Philipp Emanuel Bach 1714 – 1788
- Sonata in D groot Wq 70/5
(Allegro di molto – Adagio e mesto –Allegro)

Johann Sebastian Bach 1685 – 1750
- Fantaisie in G groot BWV 572
- Wachet auf ruft uns die Stimme in Es groot BWV 645
- Nun komm der Heiden Heiland in g klein BWV 659
- Fuga in g klein BWV 578

Martien van der Zwan (1973) kreeg de eerste orgellessen van zijn vader. Later waren Martien van der Knijff en Ronald de Jong zijn orgeldocenten. Aan het Rotterdams Conservatorium studeerde hij als hoofdvak orgel en als bijvakken piano en zang. Zijn leermeesters waren Arie J. Keijzer en Bas de Vroome. In 1998 behaalde hij het diploma "Docerend Musicus". Naast deze studie volgde hij improvisatielessen orgel bij de Gorinchemse organist/musicus Jan Bonefaas. Verder studeerde hij bij Eduard Nieland, de SNK en de muziekschool te Alphen aan den Rijn koordirektie. Als organist is hij verbonden aan de Oude St. Nicolaaskerk te IJsselstein en de Chr. Ger. Kerk te Rijnsaterwoude. In het dagelijks leven is hij parttime-docent muziek. Ook heeft hij een lespraktijk voor orgelleerlingen. Hij dirigeert enkele koren en werkte als dirigent en als begeleider mee aan concerten en CD-opnamen. Diverse composities voor koor en orgel verschenen van zijn hand.

Meer informatie over de activiteiten van Martien is te vinden op de website:

http://www.martienvanderzwan.nl/

 

martien van der zwan